lauantai 27. maaliskuuta 2021

Onko sensomotorisesta valmennuksesta ja primitiivireflekseistä olemassa tutkittuun tietoon perustuvaa näyttöä?

Eräs lukija esitti hyvän kysymyksen, on sensomotoriikasta tai primitiivirefleikseistä olemassa tutkittua tietoa? Kyllä on. Suuri osa tutkimuksista on tehty ja tehdään Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa, jossa väestöpohjaa ja tutkijoita on sen verran enemmän, että tutkimusryhmät ovat tarpeeksi suuria ja tutkimuksissa olennaisten verrokkiryhmien muodostaminen onnistuu, jotta saadaan luotettavaa näyttöä. 

Sensomotorisen kehityksen ja aistitiedon käsittelyn pohjana on neurologia, neuropsykologia ja kehityspsykologia. Tutkimustietoa refleksiliikejäämien yhteydestä oppimisen vaikeuksiin on olemassa neljänkymmenen vuoden ajalta. Alan keskeisiä tukijoita ja kehittäjiä ovat mm. tutkija ja terapeutti Sally Goddard-Blythe (MSc), psykologi Sean Gibbons (P.T., MSc Ergonomics, (PhD (c), MCPA), Haralad Blomberg (MD). Lisäksi Jane Ayresin (phD, OTR) kehittämä sensorisen integraation teoria selittää miten aistijärjestelmät toimivat yhdessä ja erikseen, vaikkei Ayresilla kehittämä ASI-terapialla ole yhteyttä sensomotorisen valmennuksen kanssa.

Tehdyt tutkimukset, joissa osoitetaan refleksiliikkeiden jäämien vaikuttavan oppimiseen, ovat enimmäkseen ulkomaisia, suomalainen tutkimus on toistaiseksi vielä pientä, muodostuen lähinnä opinnäytetöistä mutta lähitulevaisuudessa lienee toteutumassa aiheesta ensimmäinen tohtoritasoinen tutkimus. 

Sensomotorinen valmennus on menetelmä jonka avulla primitiivierefleksejä pystytään sammuttamaan. 

Lataa tästä ilmainen Aktivaattorin pieni sensomotoriikan opas ja opi lisää sensomotoriikasta ja primitiivireflekseistä. 

Muutamia ulkomailla julkaistuja tutkimuksia primitiivireflekseistä jaoteltuina aihepiirettäin:

Motoriikka:

Buderath, Paul; Gärtner, Kristina; Frings, Markus; Christiansen, Hanna; Schoch, Beate; Konczak, Jürgen; Gizewski, Elke R.; Hebebrand, Johannes; Timmann, Dagmar. "Postural and Gait Performance in children with attention deficit hyperactivity disorder". Gait & Posture., Vol. 29 Issue 2, p 249-254., 2009 

Donellan, A.M., Hill, D.A., and Leary, M.R. “Rethinking autism: Implications of sensory and movement differences for understanding and support”, Frontiers in Integrative Neuroscience, 6:124, 2012 

Dziuk MA1, Gidley Larson JC, Apostu A, Mahone EM, Denckla MB, Mostofsky SH. “Dyspraxia in autism: association with motor, social, and communicative deficits,” Developmental Medicine & Child Neurqology, 49(10):734@9, 2007 

Goddard@Blythe, Sally "Attention, Balance, and Coordination: The ABC of Learning Success", Wiley@Blackwell, 2009. "Reflexes, Learning and Behavior: A Window into the Child’s Mind", Fern Ridge Press, 2005.  "The Well Balanced Child: Movement and Early Learning", Hawthorn Press, 2004. 

Keskittyminen, yliaktiivisuus

Jordan@Black, J.A “The effects of the Primary Movement programme on the academic performance of children attending ordinary primary school,” Journal of Research in Special Education Needs, 5(3), 101–11, 2005.

Konicarova, J; Bob, P. "Asymmetric tonic neck reflex and symptoms of attention deficit and hyperactivity disorder in children", International Journal of Neuroscience, Nov. 123(11) 2013. 

  Konicarova, J.; Bob, P.; & Raboch, J. "Persisting primitive reflexes in medication naïve girls with attention, deficit and hyperactivity disorder". Neuropsychiatric Disease Treatment. 9: 1457–1461. 2013.

Aistiedon käsittely:

Gonzalez, Sergio Ramirez; Kenneth J. Ciuffreda; Luis Castillo Hernandez; and Jaimes Bernal Escalante “The Correlation between Primitive Reflexes and Saccadic Eye Movements in 5th Grade Children with Teacher@Reported Reading Problems", Optometry and Vision Development, 39(3): 140–45, 2008.

Kornhaber, Lillian; Elizabeth Ridgway; and Rani Kathirithamby —“Occupational and physical therapy approaches to sensory and motor issues,” Pediatric Annals, 36:8, August 2007.

Oppimisen vaikeudet:

McPhillips, M.:

  • “The role of persistent primary reflexes in reading delay”, Dyslexia Review: 13(1), 4–7, 2001, with P.G. Hepper and G. Mulhern
  • “Effects of replicating primary@reflex movements on specific reading difficulties in children”,  Lancet, 355 (9203), 537–41, 12 February 2000. with J. A. Jordan@Black  
  • “Primary reflex persistence in children with reading difficulties (dyslexia): A cross@sectional study,” Neuropsychologia, volume 45, 748–54, 2007.
  • with N. Sheehy: “Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties”, Dyslexia, 10(4), 316–338, 2004. 

Primitiivireflekseihin liittyvää suomalaista tutkimusta:

Latvala Jasmi: "Primitiivirefleksit aikuisilla", Kuvaileva kirjallisuuskatsaus, Opinnäytetyö, Hyvinvointiala, Fysioterapeutti (AMK), Fysioterapian tutkinto-ohjelma, marraskuu 2019.

Ojala Toni, Sipinen, Tuomo "”MIKÄ ON KUN EI VIESTI KULJE?” – Primitiivirefleksijäänteet 16 – 19-vuotiailla kainuulaisilla nuorilla", Opinnäytetyö, Kajaanin ammattikorkeakoulu Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma, Kevät 2014.

 Entonen, Marjaana ja Koli, Jutta: Opinnäytetyö "Ikätasoinen suoriutuminen kliinisen havainnoinnin tehtävisssä  4-, 5- ja 6-vuotiailla", Opinnäytetyö, Turun ammattikorkekoulu, Toimintaterapian koulutusohjelma 2011.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Oliko tässä postauksessa jotain, joka oli sinulle merkityksellistä, hyödyllistä tai ilahdutti sinua?

"Autismi ja ADHD voidaan parantaa sensomotorisella valmennuksella"

 "Sensomotorisella valmennuksella voidaan parantaa autismi ja ADHD!" Jos joku sensomotorinen valmentaja kertoo sinulle tällaista, ...